יום שני, 26 באוקטובר 2009


שבת שלום לכולם.

זמן רב עבר מאז כתבתי בפעם האחרונה. דברים רבים קרו, קורים. תובנות רבות ומעניינות.
ראשית, ברכות למצטרפים החדשים לסטודיו.
ההצלחה שלכם בדרככם בסטודיו חשובה לי ולצוות המדריכים.
מאוד חשוב שתרגישו חופשיים לפנות ולהגיב עם כל תחושה או בעיה בכל "צינור" תקשורת אפשרי.
זה גם נושא המייל שלי. לקחת את החיים בידיים. לקחת את האחריות על מה שקורה לנו בחיים ולא לחכות שדברים יקרו.

אבל לפני זה...
איתי ואני טיילנו לפני כשבועיים במסגרת חופשתנו השנתית בצפון ספרד.
קשה להעביר במילים את עוצמת הטבע והיופי המתגלה בכל פינה. הריחות המיוחדים. החוויות.
הדבר שאותי תמיד "ממלא" הוא דווקא אותם רגעים שקטים בהם שנינו, אב ובן, יושבים בקראוון שלנו,
נוסעים באיטיות בפיתולי הרים ענקיים וואדיות עמוקים ושוצפי מים, ופשוט נהנים מהנוכחות האחד של השני,
לאיתי ולי נושא הנסיעות הוא לא משעמם כמו שניתן לצפות משניים הנמצאים יחד במכונית כמה שעות בכל שבוע.. (הקו זכרון- רעננה...)
אנחנו מדברים, השיחות מאוד מעניינות ומצחיקות, והעיקר יש אהבה גדולה וניצול מירבי של הזמן המשותף.
כתבתי גם בעבר, שעבורי, הזמן המשותף עם איתי הוא העיקר. אם אפשר "לתבל" אותו עם מקומות יפים וחוויות זה נהדר,
אבל קודם כל "הביחד". ואיתייתוש מרגיש בדיוק כמוני וכך הוא גם מתנהג. אהבה גדולה כבר אמרתי?...
חווינו רגעים לא פשוטים גם הפעם כי איתי חלה יומיים לפני חזרתנו וחומו עלה לגבהים...
אבל גם אז יכולנו לעשות את הסוויץ' ולהינות מיומיים רגועים, שקטים ומבריאים...
בזמן שאיתי שכב חולה ונח חשבתי לעצמי כמה הכל תלוי רק בנו, כל הזמן.
מצב הרוח שלי לא היה ירוד בכלל. אומנם דאגתי וחשבתי על איתי כמו כל הורה נורמלי. אבל לא "נכנסתי" למקומות בהם אמרתי "נהרס לנו" או "למה זה קורה לנו". החלטתי, בעזרתו המאוד מחזקת של הילד המדהים שלי, להינות. נקודה.
וכמובן שההחלטה אפשרה לנו להינות.
גם כשהגענו שבע שעות לפני הטיסה לשדה התעופה של ברצלונה ניצלנו את השעות הארוכות בצורה מאוד נוחה ומועילה,
פרשנו מצעים, הוצאנו אוכל, פתחנו מחשב, שמענו מוסיקה וצחקנו על כל מי שהביט ב"שניים המשוגעים שהחליטו להתנחל בשדה התעופה...".

כמה אנחנו באמת אחראים למצבנו בעולם הזה?
כמה אנחנו באמת יכולים להשפיע על מה שקורה לנו? לאהובים שלנו?
האם באמת אנחנו "כלי משחק" במגרש של מישהו אחר?
האם באמת הכל בידי הגורל?

בלי לפגוע או להעמיד בספק אמונה דתית או משפט כמו "הכל בידי שמיים",
אני רוצה שתחשבו לרגע, בשקט שלכם, כמה דברים תלויים רק בכם, בהחלטות, במעשים ובמחשבות שלכם.
בואו ניקח שתי דוגמאות שעולות לי כרגע בראש: נושא המים ותאונות הדרכים.
מים - מאוד קל לבוא ולהגיד "אני ומשפחתי זה טיפה אחת מתוך כל הבעיה הזו, הממשלה אשמה בזה שהיא לא מוצאת פתרון
וגוררת את הנושא כבר עשרות שנים, השימוש האישי שלי או החיסכון האישי שלי לא ישנה במאומה את המצב"...
מעובדה אחת אי אפשר להתעלם - באזורנו יש בצורת כבר שנים. זו עובדה. אנחנו מרגישים את זה כבר שנים.
כל אחד מאיתנו צריך לקחת אחריות (בלי קשר לאחריות הממשלה הנבחרת לנסות ולעזור לנו...).
בידיים של כל אחד מאיתנו נמצא השינוי. והאמת חיסכון זה דבר די פשוט.
אתם מכירים את זה כשאין לכם כסף בחשבון הבנק... מוציאים פחות. מנסים למחזר ככל שניתן את מה שבשימוש.
בקיצור סוגרים את הכיס... או סוגרים את הברז...זה אותו הדבר.
נראה אתכם אומרים "אין לי כסף בגלל הממשלה והמיסים..." וממשיכים לבזבז...
עצה קטנה (שאני בטוח שרובכם כבר שמעתם ויישמתם, אבל אם לא...) - שימו שני דליים גדולים ליד האמבט ומלאו בהם את המים הזורמים בכל שימוש במקלחת או האמבטיה עד שמגיעים המים החמים... השתמשו במים האלה בכל דרך, להשקייה, לשטיפת הריצפה, לרחיצת הכלים... נכון שזה נשמע קצת "לא מודרני" ומיושן ואולי אפילו לא מתאים... אבל בצורת מים זו בעיה עתיקת יומין ואין לה פתרון אמיתי חוץ מ... גשם.
אז עד שיבואו עלינו גשמי הברכה, ההשרדות שלנו נמצאת בידיים שלנו. קחו אחריות.
לא צריך לחכות גם לטופס המעצבן הזה מהרשויות המודיע לנו על הקצבות ועונשים. קחו אחריות. קטנה. בפינה הפרטית שלכם.

תאונות דרכים - אני נוהג ונמצא במכונית המון. באמת. ואני רואה דברים בכבישים. התנהגויות. כוחניות. אגואיסטיות. כל הפרצופים הפחות מחמיאים שלנו...
גם כאן הכל מתחיל ונגמר בנו. בכל אחד ואחד מאיתנו. בדרך שבה אנחנו נוהגים. בסבלנות ובסובלנות שלנו. בקיום החוקים האלמנטריים. לפעמים אפילו בדיווח למשטרה.
כולנו ממהרים (גם על זה צריך להגיד מילה לא?...), כולנו לחוצים, לכולנו שקים כבדים על הכתפיים הקטנות שלנו, כולנו כבר "צריכים להגיע"...
קחו אוויר, תקנו את הליקויים שלכם. המנעו להיכנס למקום הזה אצלכם בהם אתם מאשימים את כל הנהגים האחרים... "הביטו במראה שלכם...". הכל נמצא בידיים שלכם המחזיקות את ההגה ובכפות הרגליים שלכם הלוחצות על הדוושה.
הכי חשוב - בסביבת המגורים סעו לאט!!! יש תאונות שאין מהם חזרה לחיים נורמליים... לאט!!!

תמיד רואה בסטודיו ובפעילות שאנחנו עושים מראה מצויינת לחיי היום יום.
מנסה להאמין שההבדל בינינו לבין מקומות אחרים הוא בעובדה שאנחנו, גם המנחים וגם אתם הלקוחות, לוקחים אחריות ומנסים לשנות את גורלנו ומצבנו הגופני והנפשי כאחד.
תאמינו לי שאימנתי בכל מיני מסגרות, גדולות וקטנות, והדרך הכי קלה לקיים עסק היא פשוט "להעביר את החומר" ו...לקוות (???) שיקרו דברים טובים... אני לא מוכן להסתפק בכך, וכך גם הצוות העובד מולכם.
אני מנסה בכל האמצעים העומדים לרשותי להשפיע על כל מי שאני יכול בכל זמן ובכל דרך, לשנות, ליצור שינוי, לתקן, וגם לפקוח עיניים ולזהות צדדים חיוביים ונהדרים הקיימים בתוך כל אחד מכם.
אתם יודעים שיכולתי בקלות להתרכז בפילאטיס ולעזוב את כל השאר. אתם מכירים את זה ממקומות אחרים בהם אתם מבקרים. מתחומים אחרים.
אני חושב שלקיחת האחריות שלי / שלנו מובילה למקומות הרבה יותר גבוהים, חיוביים, מקדמים, מכל הבחינות.
וכמו שלמדתם להכיר אותי, אני לא מתייאש לעולם. מי שקשה לו, מבחינתי האתגר פשוט גדול יותר ומעניין יותר. להתייאש מותר לפעמים, אבל אסור להפוך את זה לדרך חיים...

לכן כשאתם מגיעים לסטודיו אל תשכחו שאתם מגיעים ללמוד. כמו כל למידה אחרת.
כדי ללמוד צריך להיות מרוכזים, עירניים, ממוקדים במטרה, קשובים, לא עייפים, מוכנים נפשית וגופנית, וחשוב מהכל פתוחים לקבל את כל החוויות הקשורות ללמידה, חיוביות וגם פחות חיוביות כאחד (כולנו לפעמים מרגישים שקשה לנו או שאנחנו לא מצליחים לבצע משהו כמו שצריך...).
לכל למידה יש תירגול שמטרתו ליישם את מה שלמדנו, לרמת "השטח" (לתאכלס...).
התירגול מתחיל מרגע שאתם יוצאים מהסטודיו בסוף כל שעור ועד הרגע בו שבתם לשעור הבא.
זו לקיחת האחריות שלכם. זו הדרך בה אתם מנסים לקחת את מצבכם "לידיים שלכם" ולא סומכים על המזל ועל ה"יהיה בסדר" המפורסם... כל מי שחושב שדברים פשוט יקרו, משלה את עצמו, בורח מאחריות, ועוסק בהימורים (יכול להיות שכן יקרו ויכול להיות שלא...).
והימורים (כמו שלמדנו השבוע ממקרה מוני פנאן...) לא תמיד משתלמים...

עד לפגישתנו הבאה בסטודיו עשו תרגיל עם עצמכם, פשוט,
בחרו שני נושאים בהם יש לכם "צרות", נושאים הקשורים לכם או לסובבים הקרובים אתכם,
ונסו לבחון את תפקידכם בכל "צרה" (כדי שלא יהיו אי-הבנות, "צרה" יכולה להיות העובדה שהכלב שלכם משתין לכם בתוך הבית... או שאתם לא מצליחים לשמור על סדר בבית או בשולחן שלכם... לא חייב להיות "חיים ומוות"...)
והציעו לעצמכם כמה דרכים שאתם יכולים לגרום לשינוי שיעזור בפיתרון הבעיה.
תאמינו לי שמהר מאוד תאמצו את השיטה בכל תחום בחייכם ותגלו שהרבה מאוד מהדברים שחשבתם שתלויים באחרים או במזל, בעצם תלוי בכם.
צריך רק לזהות, להחליט, לחשוב, ו... לעשות.
אושר לדוגמא הוא משהו שטמון בכל אחד מאיתנו. אנחנו רק צריכים לעשות את הדברים שיגרמו לנו להיות מאושרים.
אף אחד אחר לא יכול לעשות את זה בשבילנו.


רציתי בהזדמנות הזו לברך את אחותי חלה ובעלה מייקה בארה"ב.
בשעה טובה ולקול הצהלות מכיוון ישראל וסביבותיה הודיעה לנו אחותי על כניסתה להריון.
קשה לי לתאר את ההתרגשות שלי. זו אחותי ה"קטנה". זה מדהים !
שתהיה לך התקופה היפה בחיים אחותי. כולנו שמחים בשבילכם ומפרגנים ואוהבים אתכם מאוד.
Love you sis


מאחל לכולכם שבוע מצויין.

אשמח מאוד לקרוא את תגובותיכם והארותיכם / הערותיכם.
לקוחות המעוניינים לקרוא פרסומים ומיילים קודמים יכולים להיכנס לקישור בתחתית המייל הזה המפנה לבלוג של הסטודיו (גם שם ניתן להגיב ולכתוב).


להתראות בסטודיו.
באהבה.

אבי.

יום שבת, 19 בספטמבר 2009


שלום לכולם.

כמה פעמים קרה לכם שעצרתם לרגע את המירוץ ה"מטורף" של החיים שלכם ובחנתם את עצמכם במראת המציאות?
אין תקופה מתאימה יותר מתחילתה של שנה חדשה ל"חשבון נפש", לעיתים נוקב, עם עצמנו, מעשינו, ונוכחותנו בעולם הזה.
אני מוצא את עצמי מסתובב במהלך חודש ספטמבר בכל שנה בתחושת התעלות. בעיקר תודעתית.
כאילו שכל רגע ורגע בחיים שלי הופך משמעותי יותר ויותר.
חושב על כל מעשה שאני עושה, לטוב וגם לרע, עושה עם עצמי "חושבים" כשהמטרה חיובית ומקדמת - ללמוד ולהתפתח מתוך הטעויות שנעשו.
יש משהו בראש השנה... משב רוח רענן, תקווה לעתיד טוב יותר, התחדשות.
והשנה אני מתרכז בהווה. בוחן אותו, מחייך לנוכח כל הטוב והחיוב שההווה שלי מסמל ומספק לי כרגע.
חשבו על זה לרגע...
גם במצבים הכי אפורים והכי קשים שאנחנו עוברים, מי יותר ומי פחות, כשנביט בעצמנו במראת המציאות שלנו נגלה כמה טוב יש לנו. זו לא אימרת שווא, זו האמת.
התרגלנו לדאוג ממה שצופן לנו העתיד. אנחנו מלאים וכורעים תחת נטל זכרונות וחוויות העבר.
אבל מתי ממש ניסינו להינות מההווה.
גם עכשיו כשאתם קוראים את המילים שאני כותב לכם, האם אתם באמת מאפשרים לעצמכם להתמכר למילים, למשמעותן?
או שגם עכשיו אתם די מרפרפים מעל המשפטים ולחוצים להספיק לעשות עוד משהו כי הזמן דוחק...

חשבתי בשבועות האחרונים הרבה על הזמן שאנחנו מבלים בסטודיו.
האם אתם באמת מאפשרים לעצמכם להינות מכל דקה ודקה שאתם משקיעים בעצמכם?
מה המטרה בסטודיו? מה המטרה בכלל עם טיפוח הגוף והנפש?
האם המטרה היא "להגיע לאן שהוא"... או להשיג דבר מה? אולי גוף חטוב? אולי בריאות?
האם כל מה שאתם עושים בחיים שלכם נעשה מתוך מטרה עתידית מסויימת?

אני בכל אופן עוצר מפעם לפעם ובוחן את הזמן אותו אני משקיע בעצמי. לאחרונה בירידה לפרטים הקטנים ביותר.
מנסה "לטפל" בכל אותם נסיונות "השתלטות" של המוח שלנו על הדרך שבה אנחנו עושים דברים.
ופתאום, אולי להפתעתי, גיליתי שאם אני לא מציב מטרה מוגדרת לזמן האיכות שלי עם הגוף והנפש שלי - אני משיג יותר. נהנה יותר.

בואו "נפרוט" את זה לזמן השעור עצמו... (העקרון נכון לכל פעילות, לכל תרגיל, ולוא דווקא גופני... נסו לחשוב על העיקרון)
לדוגמא, כשאתם נושמים נשימות עמוקות קורים ה מ ו ן דברים בגוף בו-זמנית.
ממרבית התהליכים אנחנו בדרך כלל בוחרים להתעלם או לבטל במשפטים כמו "טוב, זה רק לנשום... אני עושה את זה כל הזמן..." "מה מיוחד בזה"... וכו.
אבל נשימה היא מקור החיים שלנו. בלעדיה אנחנו לא נתקיים.

כלומר תרגול נשימה (ויש סוגים שונים ומגוונים של תרגולי נשימה) חיוני לבריאות תקינה, גם נפשית וגם גופנית.

אבל חשוב מכך זמן הנשימה בסטודיו מאפשר לכם לבודד את הנשימה משאר הדברים
שאתם עושים ולהתרכז רק בה. לדעתי זה מאוד מיוחד, ו... מאוד מאוד קשה.



זה קשה כי אנחנו רגילים "לעבור הלאה" במהירות... "כי אין זמן"... "כי צריך להספיק"...
כמו שאמרתי בתחילת הדברים... מפספסים את ההווה...
ופתאום צריך להגיד למוח ה"לחוץ" - "הירגע... תהנה מהרגע... מהרוגע... מהחוויה..." זה מאוד קשה... נסו ותראו.

כשאני אומר לכם בסטודיו במהלך תרגול "נסו להינות מהתרגיל והתרגול" ואתם נמצאים עמוק עמוק בתוך כאב שרירי או מחשבות על כך שאתם לא מצליחים להשיג משהו... אתם לא יורדים לסוף דעתי.
הכוונה שלי היא שתלמדו להינות מהחוויה של הגוף והנפש, לעיתים חוויה חיובית, לעיתים פחות, אבל בכל מקרה חוויה.
גם כשאתם אוכלים או שותים זו חוויה גופנית ונפשית.
כל פעולה שאחנו עושים היא כזו. השאלה היא האם אנחנו מזהים את החוויה ובאמת נותנים לעצמנו להתמכר לתחושת החוויה.

מכיוון שראש השנה הוא זמן טוב להתחלות חדשות.
זה הזמן שלכם להתחיל להינות מההווה. מכל הדברים שיש לכם בחיים.
אני יכול לספר לכם שאני בר מזל בחיים שלי.
יש לי את כל מה שיכול לעשות אדם למאושר. ולפעמים, כמו כולם, איני רואה "ממטר" וחושב ומרגיש שאני רוצה יותר... שאין לי מספיק...
וזה הזמן שבו באמת נמדדת יכולת התודעה שלי. לעצור. להביט סביב. לחייך אל מול האוצרות שלי. להבין באמת כמה יש לי.
נסו את זה... כבר היום. כבר עכשיו. חיו את הרגע שלכם.

כמו בכל שנה, גם הפעם הסטודיו מנסה לעשות צעד קדימה בכל הקשור להבנה ושיפור השירות הניתן לכם, הלקוחות.
הצוות "התרחב" השנה לחמישה (כולל אותי), ולצוות הקבוע - שירה, צופית, וגלית נוספה עתליה.
אני רוצה לנצל את ההזדמנות להגיד לכן, הצוות שלי, כמה אני מעריך את תרומתכן לסטודיו, את המחוייבות שלכן למקצוע שכולנו כל כך אוהבים, וללקוחות שאתן מדריכות.

הסטודיו מתקדם ומתקיים הרבה בזכותכן. תודה.
שתהיה לנו שנה של התפתחות, של אהבה, ושל בריאות שלמה.


מתאריך 1 לאוקטובר, יום חמישי ועד לתאריך 8 לאוקטובר, יום חמישי לאחר מכן - הסטודיו יהיה סגור לחופשתו השנתית.
הסטודיו יחזור לפעילות בתאריך 9 לאוקטובר, יום שישי, בשעות הפעילות הרגילות (8-12)

The Studio will close for Vacation Between Oct'1 ,thursday, till Oct'8, the next thursday
The Studio will resume normal hour activities on friday Oct'9

איתי ואני נוסעים הפעם לברצלונה ומצפינים משם להרי הפרינאיים ואנדורה בטיול קראוונים רגוע ומלא בחוויות.
מאחל לכול הנופשים והמטיילים חופשה נעימה. שמרו על עצמכם וחזרו נינוחים יותר אחרי החגים.
אשמח לחלוק עם כולם את החוויות אחרי שנשוב כולנו לשיגרה.

לכל המארחים במהלך החגים - זכרו שאירוח זו עבודה קשה... לא פחות ואולי יותר מאימון או עבודה רגילים...
קחו הפוגות במאמץ שלכם. מתחו את השרירים, הניעו את המפרקים. צאו להליכה קצרה כדי להפיג את המתח המצטבר בגוף.
והכי חשוב - הקשיבו לגוף שלכם. הוא מדבר אליכם כל הזמן - לא תמיד אתם מקשיבים לו...


חוזר ומציין באוזניכם ועיניכם את הערוץ הזה של המייל לתגובות, הערות/הארות, וחוויות אישיות שלכם.
כל מה שאתם כותבים הוא לעיני ואוזני בלבד. שמח לקרוא את תחושותיכם. הרגישו חופשיים.


שנה טובה וגמר חתימה טובה לכולם.
Happy New Year All


באהבה Love

אבי Avi

יום שישי, 21 באוגוסט 2009




סוף שבוע מצוין לכולם.

יום שישי בצהריים היה מאז ומתמיד הזמן המועדף עלי.
אני זוכר שגם בתור ילד זו היתה שעת המשפחה האהובה עלי. כולם בדרך כלל בבית. נחים. קוראים. משחקים.
השקט הזה לפני השבת יש בו משהו מרגיע. משהו רוחני, שגם בתור ילד במשפחה שלא שמרה מסורת ושבת, תמיד עשה לי טוב בפנים.
גם עכשיו כשאני יושב וכותב לכם, מוקף במשפחתי האהובה, איתי ורלפי, אני מרגיש מאוד מחוזק ורגוע.


הרבה דברים הסתובבו להם בראשי השבוע, אבל אי אפשר להתעלם מהאירוע המסעיר שליוה אותנו ביממה האחרונה. מותו של הבדרן דודו טופז.
בלי קשר לסיבה או לאירוע ההתאבדות עצמו שאני בטוח שגרם לרובנו לאיזו שהיא צביטה בפנים (כמו שקורה בכל פעם שאנחנו שומעים על מותו של אדם...),
אני רוצה לקחת אתכם לדברים שאמר הבוקר מולי שפירא בתוכניתו בגלי צה"ל:
"את דודו טופז גידלו הורים שמהרגע הראשון הכניסו לו לראש שהוא מספר אחד ו... שאין מספר שתיים או שלוש..."...
אתם מבינים כמה זה מסוכן ולא בריא? המחשבה הזו שיש רק "אני" וכל השאר זה סתם קישוט או תפאורה?
מולי טען שברגע שה"ראשון בבידור" ירד ממקומו בראש הפרמידה התקשורתית והיה צריך להסתפק בסגנות או פחות מזה הוא העדיף (כפי שהסתבר אתמול...) למות ולא להיות במקום שלדעתו לא היה ראוי לו... החיים הפכו להיות לפתע "לא חשובים" וחסרי עניין. (ולדודו היו כפי שאנחנו יודעים חיים, משפחה, כסף, הצלחה...).

הלכתי במחשבותי וגם בשיחותי עם איתי בני לכל מיני מקומות אחרים בהם אנשים היו "למעלה" ואחרי זה פתאום היו "למטה",
הרי כולנו היינו פעמים רבות למעלה ופעמים לא מעטות גם למטה... האם בכל פעם שהיינו למטה ויתרנו על החיים?
האם לא אמרתם לעצמכם כשהייתם בשפל שמחר יום חדש? שאיפות חדשות? מטרות שונות?
היה לי קצת עצוב בשביל דודו... "מחלת" האגו היא מחלה קשה... לא פחות קשה מכל מחלה ממארת אחרת...
זוכרים את עופרה חזה? זוכרים כיצד הגדירו את מותה - "מתה מבושה...", זו היתה תחושתי בקשר לדודו...
הבושה של לא להיות שם בפיסגה, בשיא, פשוט הוציאו אותו מדעתו וגרמו לו להידרדר עד למותו אתמול בחדר המעצר העלוב הזה... איזה סוף טרגי לאדם די חביב שעשה הרבה טוב והצחיק הרבה אנשים, אומנם מסיבותיו הוא, אבל זה לא משנה...

"אף אחד לא גדול מהחיים עצמם"... לא יודע אם מישהו אמר את זה אי פעם אבל זה המשפט שעובר לי כרגע בראש...

בהמשך למחשבה זו... ביקרתי השבוע שני רופאים לקבלת חוות דעת מקצועית לגבי ניתוח אותו אני צריך לעבור בקרוב.

רופא אחד ישב על הכיסא מולי ודיבר... לעצמו... הוא בכלל לא התעניין בי ובמצבי, ביובש ובחוסר סבלנות דיבר אלי במשך חמש דקות, לקח ממני את מה שמגיע לו, וחיכה בחוסר סבלנות שאצא כבר כדי שיוכל לקחת מהבא אחרי את מה שמגיע לו...
איתי שהיה איתי בחדר לא התבייש ושאל אותו שאלה או שתיים, אבל גם אליו הוא אפילו לא התיחס... יצאתי וחשבתי בדרכי הביתה על העובדה שאם הייתי צריך להיות מטופל של הרופא הזה הייתי מעדיף לטפל בעצמי... למרות שהוא רופא מצוין. בן אדם הוא לא. ממש לא.

הרופא השני אותו ביקרתי כעבור כמה ימים קיבל אותי בחיוך, לחץ את ידי ונתן לי הרגשה שאני רצוי בחדרו...
אחרי ששמע את ה"סיפור" שלי, הסביר לי בצורה מעוררת התפעלות ובמקצועיות וסבלנות אין קץ בדיוק מה הוא חושב שאני צריך לעשות. כששאלתי שאלות הנהן בראשו, כאילו כדי לאשר שהשאלות שלי צפויות והגיוניות, וכמובן ענה עליהן ופרט באופן הכי מקצועי שניתן. הפגישה איתו היתה בשעה תשע בערב יום חמישי... שעה קשה לכל הדעות... אבל הוא היה בשיא הריכוז בי ובבעיותיי. מדהים. מאוד הרשים אותי.

חשבתי לעצמי כשנסעתי הביתה מה היה ההבדל בין שני הרופאים האלה?
חשבתי על עצמי, על עבודתי, על הקשר שלי עם הלקוחות שלי. על הקשר שלי בכלל עם אנשים...
האם כל מה שהיה חשוב לי כשנכנסתי לחדר היה "יחס" ואנושיות? התשובה היא ללא ספק כן !!!!!
הגעתי לשניהם כי הם רופאים מצויינים ומומלצים... לא ידעתי מי מהם הוא גם בן אדם טוב... למדתי זאת מיד... כמה דקות הספיקו לי לקבל החלטה בידי מי אני נותן את גופי...

מישהו שמגיע לקבל עזרה, ולא משנה באיזה תחום, רוצה שיתיחסו לבעיה שלו, שיכירו בבעיה שלו, שיתיחסו אליו כאדם ולא כחלק מסטטיסטיקה.
אני זוכר שקראתי פעם שהסטטיסטיקה מראה שבארה"ב הוגשו הרבה יותר תלונות נגד רופאים שהחולים שלהם הגדירו כאנטיפטיים וחסרי כישורים חברתיים מאשר נגד רופאים שטעו רפואית אבל היחס שלהם לחולים שלהם היה אנושי והגון.

אני אישית לא מאמין שהתעודה שעל הקיר היא זו שצריכה לשכנע שאיש מקצוע הוא באמת הראוי לנו.
זה הראוי לעזור לנו הוא זה שמבין שאדם המגיע לקבל עזרה נמצא באיזו שהיא מצוקה. הרגשת הנוחות שלנו היא חלק מאוד גדול מתהליך הריפוי שלנו.
זוכרים? אף אחד לא גדול יותר מהחיים... גם לא הרופאים...

ביום שני הקרוב בשעות אחר הצהריים אעבור ניתוח בקע ואעדר כיומיים מהסטודיו. הסטודיו ימשיך לעבוד במתכונת רגילה (תודה גדולה למדריכים ש"נתנו כתף" ויחליפו אותי) ביום שלישי בבוקר (צופית) ובערב (עתליה) וביום רביעי בבוקר (גלית). ביום רביעי בערב כבר אגיע לשתף פעולה עם שירה במשמרת הערב כרגיל.
אם מישהו מכם יודע על שינוי או רוצה לשנות את מועד השעור שלו נא הודיעו לי בהקדם כדי שאוכל להיערך ו"לסדר" את היומן.

מודה לכולם מראש על הסבלנות והתמיכה. האהבה שלכם תמיד נותנת לי כוח.

החלק המקצועי של המייל מוקדש הפעם לנושא מתיחות.
כמה למתוח? איך למתוח? מתי למתוח? שאלות מורכבות.
הנה קישור שיעשה לכם קצת סדר:


www.selaphysio.co.il/Htmls/article.aspx?C2004=12076&BSP=12073&BSS2013=12076&BSCP=12073&BSS2004=12073



אומנם באתר המיועד לרוכבי אופניים אבל ההנחיות טובות, נכונות וחשובות לכל העוסקים בשיפור התנועה המפרקית והפעילות הגופנית. קראו וזכרו תמיד לבצע מתיחות אחרי שהשרירים והמפרקים התחממו מעט בעקבות איזו שהיא פעילות מקדימה.
הערה נוספת - בעת ביצוע המתיחה של שרירי הבטן (המתיחה הרביעית) הקפידו להחזיק את שרירי הבטן אסופים פנימה כדי למנוע שקיעה עמוקה מדי של חוליות הגב התחתון לכיוון הקרקע.
תודה רבה ל"מכון סלע" על המידע המצוין ועל האתר המקצועי.

זכרו - מתיחות צריכות לעזור לכם ולא להרוג אתכם.... מתחו מבלי לסבול. אם השריר מתנגד וכואב צריך להתיחס אליו בסבלנות ולאפשר לו לשפר את טווחי התנועה שלו בצורה הדרגתית.

בברכת שבת שלום לכולם.
שאלות והערות / הארות יתקבלו בברכה.

ברכות למצטרפים החדשים לסטודיו השבוע - ורדה, מרגלית, עופרית, טלי, חני, דודי וקרן.
אני מאחל לכם הצלחה בדרככם בסטודיו. אשמח לסייע לכם בכל דרך.

להתראות בסטודיו.
באהבה.

אבי.

יום שבת, 15 באוגוסט 2009


שבת שלום לכולם.

שמעתי מאנשים רבים השבוע כיצד הזמן, אותו מצרך נדיר שלא תמיד זוכה להערכה, "בורח להם בין הידיים"...
גם אתם מרגישים לפעמים איך השבוע "טס"?
איך יום ראשון הופך לשישי בן רגע?
למה הזמן מעסיק אותנו כל כך? כנראה בגלל התחושה שאף פעם אין לנו מספיק... (ושזמננו קצוב...???)
לפעמים אני צוחק כאשר אני מאפשר מנוחה של שתי דקות בסוף השעור ובוחן את תגובותיכם...
רובכם באמת מנצלים את שתי הדקות האלה וממש מאפשרים מנוחה לשרירים והמפרקים שעבדו קשה במהלך השעור.
אבל יש ביניכם אלו שמרגישים שזמן מנוחה הוא "זמן מבוזבז" וממהרים לקום, לארוז, ו... להמשיך במירוץ המטורף של החיים...
האם באמת מנוחה היא "זמן מבוזבז"? או שמא היא זו המאפשרת לנו להעריך טוב יותר את הזמן שניתן לנו עלי אדמות.

פיזיולוגית מנוחה פירושה התאוששות. בניה מחדש של רקמות השריר והעצם וחידוש מלאי האנרגיה המתרוקן במהלך פעילות מכל סוג שהוא.
נפשית, מבחינתי בכל אופן, מנוחה היא הזמן שלנו לחשוב ולהרגיש ולהבין מה חווינו.
אני עדיין זוכר את המורה שלי (רעות) אומרת לי בתחילת דרכי בתחום הפילאטיס: "תחווה את השעורים ! אחרי זה בזמן שאתה נוסע הביתה (למדתי בתל-אביב)
תנוח ותחשוב על מה שאתה מרגיש ומה הרגשת בזמן המאמץ בכל שלב ושלב". "רק כך תוכל באמת להבין מה עובר על הגוף בזמן התרגול וגם אחרי התרגול".
העצה / הוראה הזו חקוקה אצלי מאז באותיות קידוש לבנה כמעט בכל תחום ובעיקר בתחום האימון הגופני.
את החוויה של התרגול ניתן להעריך רק אחרי הביצוע, בזמן המנוחה והחשיבה על "מה שהיה".

ניצול זמן השעור פירושו להיות ממוקד ומרוכז בכל מה שקורה לגוף שלנו במהלך התרגול, ואולי חשוב מכך ללמוד להינות מהתהליך ולא רק מהתוצאה של התרגול.
לפני כשעה צפיתי במשחק טניס בו התמודדו במונטריאול, קנדה, רוג'ר פדרר (הטניסאי הגדול בכל הזמנים ללא צל של ספק...) וווילפריד טסונגה הצרפתי (מקום 7 בעולם כרגע),
מעבר לעובדה שאני אוהד וחובב טניס מושבע מאז ילדותי (וגם איתי הבן שלי מגלה סימנים מובהקים של אהבה לספורט הלבן...)
הדבר שמשך את תשומת ליבי היה רגע שבו משחקון אחד התארך והפך ל"קרב" חבטות קצרות ליד הרשת, בו כל אחד מהשחקנים היה צריך לגייס את כל יכולותיו האתלטיות והנפשיות כדי לנצח. פדרר ניצח במשחקון, אבל מה שהיה מעניין נראה בהילוך החוזר האיטי (המדהים !!!) שבא לאחר מכן - פדרר נראה ממכה למכה יותר ויותר מחוייך ורגוע
(למרות שממכה למכה הוא היה צריך לגייס יותר כוח ואנרגיה כדי להצליח לענות על חבטות יריבו הצרפתי...)
ובסיום המוצלח מבחינתו הניף ידיים וצחק בהנאה גדולה כאילו שזו הפעם הראשונה שהוא זוכה בנקודה במשחק טניס...

תבינו, רוג'ר פדרר מחזיק בשיא תארים, הוא זכה בכל תואר אפשרי (כמעט... חסרה לו מדליה אולימפית במשחקי יחידים...),
הוא לא בשיאו (הגיל נותן את אותותיו והצעירים נושפים בעורפו...), ועדיין הוא נהנה מהמשחק (!!!) אותו הוא בחר כמקצוע.
החיוך הזה שהיה על פניו הראה לי מה פירוש המשפט "להינות ממה שאתה עושה ולא רק מהתוצאה..."
(הוא הפסיד דרך אגב במשחק הערב... וירד עם חיוך לחדר ההלבשה... you cant win them all...)
כי ברור שהוא מרוויח כסף טוב מהעיסוק שלו אבל אני בטוח שאם הייתם שואלים אותו היום למה הוא עדיין משחק הוא היה אומר "כי אני נהנה ממהלכי טניס מעניינים ומאתגרים.." "נהנה מהאתגר הגופני והמנטלי".
אני בטוח, כי כך הוא משחק את המשחק.

ההשלכה לתחום שלנו היא מאוד פשוטה. מי מביניכם שנהנה ממה שהוא עושה, מוצא את עצמו מחייך כשמצליחים לו דברים קטנים (לומדים לחייך גם כשלא מצליחים דברים אחרים...).
אני לדוגמא מחייך בכל פעם שאני מצליח לעשות משהו במהלך האימון שלי למרות שעשיתי אותו בעבר מאות אם לא אלפי פעמים...
יש משהו מהנה מאוד בתהליך האימון והתרגול. הגוף והנפש לומדים להתמודד עם קשיים. הלמידה הזו נותנת לנו כוח להאמין שאנחנו יכולים ! (גם בתחומים אחרים).

כיוון שהתחלתי את המייל הזה בנושא הזמן והמנוחה בחרתי לדבר על נושא המשלב בין שני הגורמים הללו - נושא השינה.
האם אנחנו באמת יודעים מספיק על נושא השינה? אנחנו ישנים כמעט רבע מהחיים שלנו... זה מדהים שאנחנו חושבים שכל מה שצריך לעשות זה לשכב במיטה
ולקום אחרי זה בבוקר... רובנו הרי חושבים כך לא?
מתברר שזה לא כל כך פשוט.
לא אם אנחנו רוצים שינה איכותית.
לא אם אנחנו רוצים להתעורר עירניים ומוכנים אנרגתית ליום עמוס מטלות המחכה לנו בכל בוקר.
נכון שמזרון איכותי וכרית המתאימה לנו אישית כמו גם שמיכה המתאימה לצרכי הגוף שלנו חשובים מאוד (לא לזלזל. תורה שלמה בה נעסוק בפעם אחרת).
אבל האם אנחנו מודעים למחזורי השינה של גופנו?

מחזור שינה הוא תהליך המורכב מחמישה שלבים:
ארבעה שלבים הנקראים non-REM וכוללים את מירב זמן השינה (75%)
ושלב ה- REM (או שינת החלומות...).

הנה שני קישורים מצויינים שיעזרו לכם להבין יותר על מחזוריות השינה שלכם:

http://www.betipulnet.co.il/lexicon/%D7%A9%D7%99%D7%A0%D7%94/

השורה התחתונה היא שיש לתכנן את שעות השינה בהתאם למחזורי השינה. מחזור שינה נמשך כ- 90 דקות (+- כמה דקות לכאן או לכאן...)
כלומר לילה יימשך או 4.5 שעות, או 6 שעות, או 7.5 שעות... כל אחד בהתאם לכמות שעות השינה שהוא צריך.
המטרה היא לא "להפריע" למחזור שינה מלא באמצע. הפרעה שכזו תביא ליקיצה שלא בזמן מתאים מבחינת הגוף,
והתהליכים שהוא מבצע בזמן מחזורי השינה יופרעו ולא יושלמו.
התוצאה במקרה של הפרעה שכזו תהיה הרגשת עייפות וכבדות שעלולה ללוות אותנו במהלך כל היום...

בשנת 2005 נודע על המצאה מאוד מועילה בשם SleepTracker או "עוקב אחר תנודות השינה".
מדובר בשעון בעל רגישות גבוהה לתנודות הגוף אשר מרגיש מתי נרגעות תנודות הגוף המאפיינות את שלב השינה האחרון (ה-REM) וממש "מחכה" לרגע הנכון מבחינת הגוף כדי לבצע יקיצה. השעון מעיר אותנו בזמן הכי מתאים מבחינת מחזור השינה שלנו ועוזר לנו לקום רעננים ואנרגתיים (זו לפחות טענת החברה...).

למי שמעוניין לקרוא קצת יותר הנה הקישור לאתר חברת אריג'נט ולעמוד ה- SleepTracker -

http://www.arigent.co.il/sleeptracker/

לא ניסיתי עדיין את השעון אז אין באפשרותי להמליץ או לספר עליו אך אני מתעתד לעשות זאת בהקדם. אעדכן אתכם.

לסיום רציתי להוסיף משהו בנושא "שלא מדברים עליו בדרך כלל", נושא התשלום בסטודיו.
כאשר מגיע הזמן שלכם לחדש את מלאי השעורים שלכם נא הקפידו לשים "משימה" זו בסדר עדיפות לא פחות חשוב מההגעה לשעור עצמו.
הדרך הנוחה ביותר בה בחרתי להשתמש היא לשלוח לכם סמס או מייל בתום השעור העשירי שלכם כדי
שתדעו שעליכם להגיע עם תשלום בשעור הבא.
אישית אני חייב להודות שדי מעליב אותי שלקוחות מסויימים נוהגים "למשוך" את נושא התשלום ואינם משלמים במועד (דברים חשובים לא שוכחים...).
מבחינתי, תמיד אהיה מוכן (כמובן שכל צוות הסטודיו), תמיד בזמן, עם כל הידע המקצועי שלי ושל הצוות כדי לעזור ולקדם אתכם בכל שעור ושעור.
כל שעליכם לעשות הוא למלא את חלקכם. אני מודה לכם.

המשך אוגוסט מוצלח לכולם.
ושבת נהדרת.

אשמח כמובן לתגובותיכם והערותיכם.
אני קורא כל מילה ומילה בשמחה ובאהבה.

שלכם.

אבי.

שבת שלום לכולם.

לא יודע אם הרגשתם, אבל הבוקר היה משב רוח רענן ומעט קריר יותר. בחום הבלתי נסבל שמלווה אותנו בחודש האחרון, כל הקלה, ולו הקטנה ביותר, משמעותית.
מזכיר שוב את חשיבות נושא השתייה. שתייה פירושה מים ורצוי צוננים. כמה שיותר - יותר טוב. בעומסי חום כאלה אף פעם אין "מספיק"...

לפני כמה שעות קיבלתי הודעה מאוד מעציבה שבישרה לי על פטירתה של חברה ותיקה מתקופת הלימודים כתוצאה ממחלת הסרטן.
יצאתי לאחר מכן וצעדתי בכיוון המושבה (מסלול יום שישי שלי...) והרהרתי בחיים, בשבריריות שלהם, ובבריאות שלנו.

האם אנחנו עושים כל מה שניתן כדי לשפר את איכות החיים של גופנו?...
האם אנחנו באמת מודעים לכל הסכנות האורבות לנו מכל עבר?...
האם יש קשר בין אורח חיים פעיל ושמירה על הרגלים תזונתיים נאותים לבין בריאות ואריכות ימים?...
יכול להיות שהכל מתחיל ונגמר בעצם בתורשה וגנטיקה ושהכל נקבע מראש?...
כמה כאב ועצב אנחנו "אוגרים" בפנים ואיך עובדה זו משפיעה על יכולת הגוף שלנו להתמודד עם כל האיומים הקיימים היום?...
כיצד מושפעת המערכת החיסונית שלנו מהמטען הנפשי שלנו?...

שאלות מורכבות נכון? כך חשבתי כשצעדתי לי וחשבתי על ליאור...
ליאור היתה מקסימה. תמיד קופצת ראשונה. תמיד יפה. אתגעגע אליה.

התשובה שלי לכל השאלות היא אחת: בואו וננסה לעזור כמה שיותר לגוף ולנפש בהתמודדות עם כל ה"סכנות".
זה לא פשוט. לפעמים החיים חזקים יותר, סוחפים אותנו לתוך ה"מערבולת" של השיגרה והלחץ...
אתם יכולים להאמין לי שהייתי במקומות "חשוכים", מלאי לחץ ופחדים, מלאי נזקים (עישון, אכילה לא בריאה ועוד) ודילמות נפשיות ופיזיות כאחד.
התשובה נמצאת בתוך כל אחד ואחת מאיתנו בכל רגע נתון.
פשוט עצרו לרגע אחד. דקה. עשר. עצרו וחשבו. עצמו עיניים. זו לא חייבת להיות מדיטציה.
פשוט לעצור ולשמוע כל נשימה ונשימה למרות הרעש וההמולה היום יומית סביב.
לחשוב על מה שאתם עושים ולא רק לעשות בלי לחשוב.
מזכיר קצת את מה שאנחנו מבקשים מכם לעשות במהלך שעורי הפילאטיס בסטודיו,
לחשוב על כל תנועה ותנועה כאילו שכל תנועה ותנועה היא עולם ומלואו.
זו הדרך היחידה להגיע לשלמות תנועתית. לפעמים לנו המדריכים קשה להסביר לכם דברים שאנחנו מרגישים עמוק בפנים.
יש תנועות ותחושות שצריך לאפשר לגוף ולנפש להרגיש. עד שלא תרצו להיות שם - לא תרגישו זאת.

אני חושב שלי זה קרה בשלב הלימודי שלי בוינגייט. פתאום התחלתי להתעמק בדברים שעשיתי באופן כמעט אוטומטי.
אני מתאמן מאז גיל 15. חשבתי שאני כבר יודע הכל ופתאום למדתי שאפשר לעשות את הדברים טוב ויעיל ונכון יותר.
וזה מה שאנחנו מנסים ללמד אתכם בסטודיו.

אני תמיד אומר שפילאטיס היא שיטה שעוזרת לנו לחשוב. תנועות כל אחד יכול לעשות. להבין תנועה זה משהו שדורש רצון.
צריך לרצות להבין. לרצות לדעת.
כמה מכם באמת רוצים לדעת יותר על התנועה של גופכם?
תשאלו את עצמכם את השאלה הזו בפעם הבאה שאתם באים לשעור.
כשאני רואה לקוחות שמביאים את גופם לשעור ו"משאירים את הראש בבית"... אני מתאכזב. לא בשבילי. בשבילם.
לנו, המדריכים, קשה לקדם לקוחות שלא רוצים ללמוד ולהתקדם.
יש קבוצות בסטודיו היכולות להעיד על כך - למידה והתקדמות הולכים יד ביד.

במשך השבוע אני מדבר עם רבים מכם על נושאים רבים הקשורים לבריאות.
השבוע יצא לנו לדבר על חומרים משמרים. כל ה"סודיומים" למיניהם וה- E המפורסמים על גבי האריזות של המאכלים שאנו צורכים.
אחת הבחירות היותר קלות שאנו יכולים לעשות בקלות היא לקחת אחריות על מה שאנחנו צורכים יום יום.
לחזור למקורות הטבעיים. לירקות, לפירות, לקטניות, לטעמים הטבעיים. למים.
זה לא קל... בעיקר בעידן ה"שפע" בו אנחנו חיים. קשה להיכנס לסופרמרקט ולצאת עם מוצרים טבעיים.
אבל אפשרי ביותר להשתדל לצרוך פחות חומרים שלא תורמים לבריאותינו הכללית.
הנה ספר מצוין שיכול לעשות לכם קצת סדר:

רציתי לנצל את ההזדמנות ולברך את משפחת קרתי, המיוצגת בסטודיו בשלושה דורות (!!!), על הולדת בן שני לצילתי (משפחת כרם).
שתדעו רק אושר ובריאות ועוד נכדים ונינים רבים. גאה בעובדה שאתם בוחרים להתאמן בסטודיו!

מזל טוב לחוגגים יום הולדת בחודש אוגוסט: קארן, אידה, אילנה כרמי, אוסנת קזנסקי, עמרם, עידית, ויויאן, כרמלוש אנט', יעל טמיר, הגר, צילתי, ג'ויס,
נאוה'לה רבינוביץ-זנד, שלי, מיכל לברן, יעקב גדות.
(סליחה אם שכחתי מישהו...)
שתדעו רק אושר, בריאות והתקדמות. נשיקות לכולם.

לכל הנוסעים לחופשה או אלו שכבר נמצאים שם - חופשה נעימה ובטוחה.
נצלו את הזמן כדי לנוח ולאגור כוחות.
מחכה לשובכם במהרה.

אשמח לתגובותיכם. רחשי לבכם חשובים לי.
גם הערות והארות יתקבלו בברכה.

שיהיה סופש נעים ורגוע.

להתראות בסטודיו.

אבי.

יום שבת, 18 ביולי 2009


שלום לכולם

הקיץ הגיע ואיתו החום והלחות הידועים לנו. ולמרות "ההיכרות" ארוכת השנים אנחנו מופתעים כל פעם מחדש ו... "שוכחים" לשתות באופן ראוי למזג האויר המלווה אותנו בחודשים החמים.
להזכירכם, לשתות פירושו רק נוזל אחד - מים !
כל הנוזלים האחרים לא נחשבים. הגבירו את שתיית המים היומית ושפרו את יכולת הגוף להתמודד עם עומס החום. הגוף צריך להתמודד עם שתי "צרות" - קודם כל החום המיוצר בתוכו כתוצאה מכל התהליכים המתקיימים בו בכל רגע, ועם החום הסביבתי שלא מאפשר לו להיפטר מהחום הפנימי כראוי... השתדלו לצנן ולעזור לגוף לשרוד את הקיץ...

הסטודיו, ואני באופן אישי, מקבל בברכה את עתליה כמדריכה חדשה לשורות הצוות,
ובלי לגרום לה להסמיק יותר מדי אגיד שאני שמח וגאה שעתליה בחרה ללמד בסטודיו שלנו (כרגע ערב אחד עם שאיפה לעוד בעתיד). כל מדריך שהצטרף לצוות (עכשיו אנחנו כבר חמישה - שירה, צופית, גלית ועתליה בנוסף אלי) הוסיף, תרם ותורם
מהידע שלו, מהמקצועיות שלו, ומהסקרנות שלו, לסטודיו וללקוחותיו.
הסטודיו החל את שנתו השמינית ממש בימים אלו ואני גאה בעובדה שהקו והחזון שהיו לי עם הקמתו
ממשיכים ומתקדמים משנה לשנה וזאת בעזרתן ובזכותן של שירה, צופית וגלית, ועכשיו גם עתליה (שעוד לפני שהתחילה ללמד
בסטודיו כבר גרמה לי לבצע "מיני מהפכה" בנושא ניהול הלקוחות... תודה רבה עתליה! ).

חשבתי שזה זמן טוב לכתוב לכם מילה על אנשים ועל פילאטיס...
לא אני זה שיספר לכם שכל אדם עומד בפני עצמו, עם תכונות האופי שלו, עם הדברים שגורמים לו להירגע ו... גם לאבד שליטה לפעמים. כל אחד מאיתנו מגיע עם המטען שלו לסטודיו. עם החוויות הטובות והפחות טובות שהיו לו במשך היום.
השאיפה שלי ושל הצוות היתה ותמיד תהיה לעזור לכם לשים הכל בצד לשעה ופשוט להינות מהקשר שלכם עם גופכם.
נסו להתיחס לשעת הפעילות הזו בסטודיו כאל תרפיה, עצמו עיניים לפעמים ותתחברו לכל תנועה.
גם אני, כשאני כותב את המילים הללו מרגיש קצת מצחיק... "מה זאת אומרת להתחבר לכל תנועה?..."
תראו, הגוף והנפש מחוברים בקשר מאוד מיוחד, הם משפיעים אחד על השני לחיוב ולצערנו גם לשלילה.
כאשר אתם באים לסטודיו חסרי מנוחה, עצבניים, טרודים, עייפים (אדבר על העייפות בהמשך...), ועם קשב נמוך ומוגבל
וממשיכים את הקו הזה במהלך השעור, אתם לא נהנים מהשעור, בלי קשר למדריך שעומד מולכם או לתרגילים אותם תתבקשו לבצע. אתם פשוט באים ממקום לא טוב וממשיכים ללכת בו עד סוף השעור.
לא פלא שאחר כך אשמע מכם ש"המדריך לא היה בסדר..." או ש"התרגילים לא היו בסדר..." או ש"הטמפרטורה לא טובה בחדר..." זה לא מפתיע...
אחת השאיפות שלנו (ואני חושב שבה אנחנו מצליחים מעל למשוער) היתה שהצוות יעבוד כמעט בקו אחיד גם מבחינת השיטה בה מועברים השעורים וגם מבחינת הגישה ללקוחות הסטודיו. ברור שכל מדריך לוקח את הדברים "אליו" ונותן לאופי שלו לכוון את השעור (וזה מצויין!)
אבל הקו הראשי של הסטודיו נשמר.

זו הסיבה שאני תמיד ממליץ להתיחס לשעור בסטודיו ובכלל לשעור או משימה גופנית כמשהו שיש להתכונן אליו.
הכוונה היא להכין את הגוף והנפש לעומד להתרחש בסטודיו במהלך השעור:
1. שתו כמה כוסות מים במהלך השעה שלפני השעור - גוף מיובש יתקשה לבצע את השעור כולו ביעילות (כיווצי שרירים, עייפות...)
2. הגיעו מוקדם ושבו בסטודיו כמה דקות להירגע (כבו ניידים, עצמו עיניים כמה דקות, נשמו!) - תתפלאו איזה הבדל תרגישו...
3. נסו להפריד ככל שניתן את השעור מהיום שלכם - השתדלו לא להגיע ישר מהעבודה או מפעילות אחרת...
4. הקשיבו לפני שאתם מבצעים - בפילאטיס ההקשבה היא חצי הדרך להצלחה. גם אלו שמחשיבים עצמם ותיקים בתחום צריכים ללמוד להקשיב, זו "בעיה" של כולנו... חוסר הסבלנות... לא מקשיבים...
5. התיחסו ל"חדש" ו"מפתיע" כדבר טוב ולא כאיום. הצוות כולו מחויב לכם ורוצה בטובתכם והצלחתכם. אם תצליחו לרצות להינות - אתם תיהנו!

בכלל פעמים רבות אני חושב על שלוש המילים : רוצה. יכול. מסוגל. מילות קסם לדעתי.

רוצה - האם אתם באמת רוצים לבצע את התרגילים הכי טוב שאפשר? האם אתם באמת מגיעים לסטודיו מחויייבים לכל דקה ודקה של ההפעלה?
יכול - תכניסו לעצמכם לתודעה שאתם יכולים לעשות כל תרגיל ותרגיל. אין משהו שאתם אינכם יכולים לעשות. החשוב ביותר - "אני יכול לנסות..."
מסוגל - אתם מסוגלים בכל גיל בו אתם נמצאים להיות מתאמנים מתמידים ושאפתניים. גם אם לא הייתם כאלה לפני שהתחלתם לתרגל פילאטיס.

במיילים הקודמים ששלחתי תמיד הקדשתי חלק לנושאים שיקומיים / גופניים. הפעם החלטתי לדבר על הדרך הטובה והבטוחה ביותר לשחרר לחצים בגב התחתון, לחצים המתפתחים כתוצאה מישיבה ממושכת או מכיווץ שרירי באיזור הגב התחתון:

1. שכבו על הגב כאשר האיזור המותני של הגב מורם מעט (מצב נייטרלי) ברגליים כפופות וצמודות על הקרקע. בצעו פתיחות איטיות של הברכיים עד למפתח מלא, הישארו במפתח מלא כמה שניות ובצעו סגירה איטית של הברכיים חזרה. חזרו על התנועה כעשר עד חמש עשרה פעמים.
כאשר אתם במצב פתוח נסו לשחרר לגמרי את הברכיים החוצה ולא לשנות את מצב הגב התחתון. את התרגיל אפשר גם לבצע כאשר רק ברך אחת נפתחת הצידה וברך אחת נשארת במרכז.

2. שכבו על הצד בברכיים כפופות על הקרקע - בצעו הרמה של הברך העליונה מבלי לנתק את כפות הרגליים או להזיז את האגן לאחור. בצעו את התנועה באיטיות (זו לא תנועת חיזוק אלא תנועת שיחרור למפרקי האגן והירך הקרובים לחוליות המותן
(sacro-iliac joint).
את התרגיל הזה ניתן לבצע גם עם רגל עליונה מעט מוסטת לכיוון הגוף כדי שזוית המתיחה תהיה קשה יותר.
חזרו גם כאן 10-15 פעמים עם כל רגל.

את התרגילים יש לבצע לאט ובמידה והכאב באיזור הגב חזק או מתחזק אין להגזים. הכל בעדינות.

אשמח לתגובות והערות / הארות.

מאחל לכולנו קיץ נעים וחופשה מהנה.
שמרו על עצמכם.

נתראה בסטודיו.

אבי.



שבת שלום לכולם.

ברכות למצטרפים החדשים (ויש הרבה אני חייב לציין...) למעגל לקוחות הסטודיו.
אנו מקבלים אתכם בזרועות פתוחות ובאהבה גדולה ומאחלים לכם בהצלחה.

מילה לותיקים...
אני באופן אישי מודה לכם יום יום על הבעת האמון בסטודיו ובצוות המדריכים.
קיום הסטודיו במתכונתו האישית / ייחודית הנוכחית היא אך ורק בזכות "הצבעתכם ברגליים" יום יום שעה שעה.
מקווה שנמשיך לעניין אתכם ולקדם אתכם גם במהלך הקיץ הקרוב.

תרגול בשיטת פילאטיס, כמו שרבים מכם כבר למדו, לא מתרכז בנושא ספציפי כמו חיזוק או הגמשה או נשימה...
המטרה היא לנסות ולשפר את הטעון שיפור.
זו הסיבה שכל אחד מכם צריך להתרכז בנושאים בהם הוא חלש.
אלו מכם שבאים ומשתתפים בשעורים ואומרים לעצמם "את הרוב אני מבצע בסדר..." מפספסים את העיקר.
העיקר הוא דווקא אותן נקודות בהן אנו מתקשים ולא מצליחים.
זו הסיבה שפילאטיס לא "מדבר"לכל אחד.
צריך להיות חזק ונחוש כדי להתמודד עם חולשות וקשיים (לא רק במהלך השעורים) ולא "לברוח" מההתמודדות.

כשאני חושב על המושג "מתקדם" בהקשר לשעורי הפילאטיס אני רואה בעיני רוחי לקוחות
שמביטים לעצמם "בלבן שבעיניים", שברגע שהם לא מצליחים לבצע משהו (נשימת בית חזה למשל...) זה מרגיז אותם
וגורם להם לרצות לנסות שוב. ושוב. ושוב.....
ברור שרק תרגול חוזר, שוב ושוב, יגרום לשיפור ולהתקדמות.
רבים מכם מרגישים חולשה במפרקי הגפיים העליונות, מפרקי כף היד בעיקר, בעת ביצוע תרגילי ידיים,
אין דרך לחזק מפרקים אלו ללא תרגול חוזר. תרגול זה מלווה בלא מעט כאב ותסכול אבל הוא משתלם בראיה עתידית.

התוכנית של הסטודיו לחודשי הקיץ היא להתרכז בנושא הכוח השרירי.
חיזוק שרירים הוא נושא מורכב שכן הדרך צריכה להיות איטית, מבוקרת וזהירה.
כל חיזוק של שריר מלווה בלחץ מפרקי זה או אחר והשאיפה היא לבצע בו בזמן תנועות מתיחה
שישמרו על תנועה מפרקית תקינה.
צריך לזכור שחיזוק שרירים חשוב לשמירה על מסת השריר (בעיקר אצל אנשים בוגרים ומבוגרים).
בין היתר מסה שרירית תגרום לחילוף חומרים גבוה שעשוי לעזור לנו באיזון משקלנו.

מילה או שתיים לגבי כאבים ותפקוד בזמן כאבים:

ישנם סוגים שונים של כאב הנובע מפעילות גופנית והפעלה שרירית.

סוג הכאב הנפוץ ביותר נובע מריכוזים גבוהים של חומר הנקרא חומצת חלב (Lactic Acid) בשרירים.
הכאב דומה לצריבה בשרירים הפועלים. כאשר הריכוז גבוה מאוד הוא יגרום לירידה בתפקוד השרירים.
בתרגול בסטודיו אנחנו תמיד מגיעים לנקודה שבה מרגישים את הצריבה אבל מכיוון שמבצעים הפוגות די תכופות
תחושת הכאב נרגעת במהרה.
כאשר מופיע הכאב צריך לעשות את ההפרדה בין ה"סבל" המנטלי לבין זה הגופני.
הגוף די "חכם" וכאשר אינו יכול להמשיך הוא בדרך כלל לא ממשיך...
ה"סבל" המנטלי מצד שני יכול להכריע אותנו הרבה קודם וזו בעצם המשימה שלנו - להתמודד ולהמשיך לבצע למרות שכואב...
נכון, צריך לתרגל הרבה (אפילו הרבה מאוד!!!) כדי לאתר מתי בדיוק הזמן לעצור, אבל בשביל זה אנחנו המדריכים נמצאים "באיזור"
ועוזרים לכם להבין ולהקשיב לגופכם טוב יותר.

סוג הכאב השני הוא זה המופיע אחרי התרגול (לפעמים עד 48 שעות אחרי...) ועשוי להימשך מיומיים ועד ארבעה ימים
תלוי בעוצמת התרגול וברמת המתאמן.
הדרך הטובה ביותר להתמודד עם כאבי שרירים המופיעים אחרי תרגול היא בעזרת קומפרסים קצרים יחסית (10 דקות) של קרח על האיזור הכואב.


קומפרס (כשמו כן הוא...) הוא הצמדה של שקית קפואה (קרח או מוצרים קפואים אחרים) לאיזור הכואב
והשארתו שם כעשר דקות - את הטיפול הזה ניתן לבצע בהפסקות של שעה במשך היום שאחרי האימון כדי לעזור בהפגת הכאב ובשיפור ההתאוששות של האיזור הכואב.
מניסיון, הדקה הראשונה היא לא כל כך נעימה... אבל אחרי זה לא מרגישים כמעט כלום (ובקיץ זה אפילו נעים...).


היעילות של הטיפול הזה היא מדהימה.


מי שרוצה לקרוא קצת יותר על הטיפול באמצעות קרח יכול לעשות זאת באתר הבא:
http://healingtools.tripod.com/icether.html


או להקיש את האותיות R.I.C.E ב- google (ראשי תיבות של Rest, Ice, Compress, Elevate) ולקרוא על הנושא.

אתר נוסף מצויין העוסק בפגיעות ספורט ובפיתרון בעיות ועזרים:
http://www.physioroom.com/

הקיץ הוא זמן מצוין לבצע פעילויות חוץ. שעות הערב נוחות ונעימות ומומלץ לחדש הרגלי הליכה בכל כמה ימים.
פעם, בעבר, חשבנו לארגן קבוצה שתצא להליכה לפחות פעם בשבוע בשעות הערב המאוחרות -
אם זה מעניין מישהו נא החזירו תשובה ונראה איך אנחנו מתארגנים.

אני חוזר כמו תמיד ומשנן באוזניכם את נוהל הביטולים של הסטודיו כדי למנוע אי נעימות:
ביטולים יתקבלו עד 24 שעות לפני השעור המתוכנן. כל ביטול מאוחר יותר יחוייב כשעור שהתקיים.
נא הקפידו ובטלו בזמן.

אשמח לתגובותיכם.
הערות והארות כמו גם שאלות לגבי הסטודיו, הצוות וכל נושא מקצועי מעניין יתקבלו בברכה.

המשך שבת שלום.
להתראות בסטודיו.

באהבה.

אבי.

יום שבת, 21 במרץ 2009


שבוע טוב לכולם.
כולנו בימים האחרונים מלווים את ההד התקשורתי סביב שחרורו של גלעד שליט. מעבר לפוליטיקה ולויכוח לגבי נושא שחרור הרוצחים בתמורה לגלעד, אני רוצה לספר לכם על תחושותי כאבא, ועל הכיווץ הקטן, אבל מאוד משמעותי, שיש לי בבטן, בכל פעם שהוריו של גלעד נראים או נשמעים בתקשורת.
מרגע שנולדים ילדינו, האינסטינקט הבסיסי שלנו הוא להגן עליהם ולשמור עליהם מכל רע. לפעמים אנחנו אפילו נסחפים ומגזימים ב"מטרייה" שלנו,אבל איך אפשר להאשים אותנו... העולם, יחסית לזמן שבו היינו אנחנו ילדים (לפחות במקרה שלי - שנות השבעים...), השתנה והפך להיות מקום מסוכן לגדילה טבעית ונורמלית.ילדינו מוקפים סכנות... כל מיני סכנות... ו...אז מגיע הרגע שבו הם צריכים להתגייס (אצלי הרגע הזה עדיין לא הגיע אבל הוא כבר לא רחוק כל כך...) ואנחנו צריכים "לשחרר" ולסמוך על הצבא (???) ועל המדינה (?????.......) שתשמור על ילדינו בשבילנו...
אני חושב שגם אתם קראתם את המשפט האחרון ודי התכווצתם בכיסא שלכם... כמוני... מקרה גלעד שליט הוא דוגמא טובה לספק שיש לי לגבי אחריותה של המדינה לחייליה. אני מסכים עם כל מה שאומרים לגבי היותנו במלחמה מתמדת ובסכנה מתמשכת מצד אויבינו, אבל האם אנחנו יכולים להיות בנעליהם של הוריו של גלעד שליט (או בנעלי כל הורה של שבוי שלא חזר...) האם אנחנו באמת יכולים להיישיר מבט, אפילו למסך הטלויזיה, ולהביט להם בעיניים? לי בכל אופן זה מאוד קשה...
רק המחשבה על הילד שלי... אבוד, בודד, חסר תקווה... צריך לשחרר אותו כדי שנוכל סוף סוף לישון טוב בלילה בידיעה שהמדינה שלנו שומרת על חייליה / ילדינו ועושה באמת את כל מה שיש ביכולתה לעשות כדי שכולם ישובו לביתם (אלינו...) בשלום.
ועכשיו לחלק המקצועי של המייל שלי: תוך כדי ביצוע התרגילים בסטודיו אני שומע לא פעם מישהו "מסנן" בשקט "מה עכשיו לא בסדר?..."או "למה הכל צריך להיות מושלם?..." האמת היא שלא הכל צריך להיות מושלם!
נחלק את זה לשניים:
1. תנועות המשפרות את היציבה הנכונה שלנו ואת יכולתנו לשמור על שלד בריא ומערכת שרירית תומכת וחזקה. בתנועות אלו אין אפשרות לטעות ! טעות עלולה להיות מסוכנת. בתנועות אלו יש להבין ראשית את התנועה באופן תיאורטי, לדעת מה הטעויות הנפוצות, ורק אז להתחיל לתרגל. גם בעת התרגול יש צורך לעצור ולהבין מדוע הגוף ממאן לעיתים "לעשות מה שאנחנו אומרים לו לעשות"... בדרך כלל הגוף רגיל לדפוס תנועה שגוי ולכן קשה לו בבת אחת לשנות את התנועה לזו הנכונה. יש צורך בתרגול והרבה הבנה לאורך זמן כדי לגרום לגוף לאמץ את דפוסי התנועה החדשים. זכרו - לפעמים מדובר בבעיות ב"מחשב" שלנו (הראש...) הרגיל לבצע דברים באופן כמעט אוטומטי ופתאום אנחנו רוצים לשנות... הדוגמא הטובה ביותר היא סדר הפעולות בעת ביצוע תרגיל: בדרך כלל אנחנו מבצעים ורק אחר כך נושמים וחושבים.
בפילאטיס אנחנו צריכים לחשוב - לנשום - ורק אז לבצע. וזה לא פשוט כל כך. העיקר כאן הוא לא "לעשות" אלא "איך לעשות נכון", כלומר לא הביצוע הוא בהכרח החשוב אלא היכולת שלנו לעצור תוך כדי ביצוע תנועה מורכבת ו"לפרק" אותה לתנועות קטנות אותן יש לשפר וליעל כדי להגיע לביצוע המושלם. לידיעתכם - יש תרגילים שלוקח שנים (!!!) עד שלומדים לבצע אותם באופן מושלם ובקצב ראוי.
2. וריאציות או תנועות חופשיות (free-form) - אלו הן תנועות המבוססות על עקרונות הפילאטיס והחזקת הגוף אבל לא צריך להיצמד למסגרת מסויימת כדי לבצע אותן. לדוגמא, נגיד שאנחנו רוצים לבצע פיתול של החלק העליון של הגוף כשהחלק התחתון (מתחת לפופיק) יציב ומקובע. חשוב שנדע כיצד לכווץ את שרירי הליבה (core muscles) או בלשוננו"השרירים העמוקים", אבל לא כל כך משנה כיצד ובאיזו זוית נבצע את הפיתול כיוון שיש וריאציות רבות לתנועה הזו. בתרגילים החופשיים נותנים בעצם דרור לגוף לבצע מה שעושה לו טוב ונותן לו תחושה טובה אבל תוך כדי שמירה על עקרונות היציבה לפיהן פיתח פילאטיס את שיטתו. כאן השאיפה לתנועה מושלמת לא קיימת כי אין בעצם תנועה מושלמת אחת אלא וריאציות רבות ומגוונות.
אישית, אני מאוד נהנה לעצור באמצע ביצוע התרגיל הכי קשה ולשאול את עצמי מה אני מרגיש. לבדוק כל היבט תנועתי, להרגיש כל מפרק ושריר. זה אולי נשמע קצת מוזר, אבל אין דרך טובה מזו להבין ו"לדבר" עם הגוף ועם השרירים והמפרקים המעורבים בתנועה. לדעתי זו הדרך היחידה ללמוד לעומק כל תרגיל ותרגיל. לכם לפעמים זה נראה כאילו שאני נהנה לעצור אתכם ברגע המאמץ... אני פשוט רוצה ללמד אתכם איך להיות שם ולחשוב על כל מה שקורה לכם במהלך השניות שאתם שם... (חוץ מזה אני נהנה כשאתם מתאמצים...).
מי מכם שממש מתעניין ורוצה להרחיב את ידיעותיו בנושאים גופניים - אוכל להמליץ על מספר ספרים שיעזרו לכם לדעת יותר ועל ידי כך לשפר את הבנתכם (ובסופו של דבר גם את הביצועים שלכם בסטודיו) בכל הקשור לתירגול בסטודיו.
חדשות טובות ושבוע מצויין שיהיה לכולם.
רק בריאות. אשמח לתגובותיכם.
להתראות בסטודיו.
אבי.

שלום וכולם.
שבת שלום.
לעומת שתי השבתות האחרונות שהיו גשומות אנחנו חווים את השבת הקייצית הראשונה השנה. זמן טוב להשיל מספר שכבות ביגוד ולצאת לשמש החמימה והמלטפת.
השבוע נחשפנו לדיון בנושא דיאטות וספירת קלוריות בעקבות מחקר שנעשה באחת האוניברסיטאות החשובות בעולם. השורה התחתונה היתה אחת - לא משנה איזו פעילות גופנית תעשו, איזה מרכיבי מזון תאכלו באיזה ארוחה, אם התוצאה המתמטית של ההכנסה הקלורית שלכם (אכילה...) לעומת ההוצאה הקלורית שלכם (פעילות...) תהיה חיובית אתם תעלו במשקל. נקודה.
כלומר העצה הטובה ביותר לכל מי שרוצה לעשות שינוי הוא אחד - איכלו פחות (או במילים פחות "עדינות" - סתמו את הפה!). לגבי מידות מדוייקות של "כמה לאכול בדיוק?" מומלץ לפנות לאנשי המקצוע. בדומה לכל תחום אחר, שינוי אמיתי דורש דיוק והתמדה, ואת זה ניתן להשיג רק בעזרת הכוונה מקצועית נכונה.
הדיון הזה לגבי דיאטות והרזיה הביא אותי לחשוב על הדרך שבה אנחנו מסתכלים על עצמנו. מרבית האנשים בעולם אינם מרוצים ממה שיש להם... זה לא רק "משפט".. מי מאיתנו ממש מרוצה מאיך שהוא נראה?... מי ממש שלם עם הרגלי האכילה והחיים של עצמו?... האמת היא שרצון לשינוי והשתפרות הן תכונות מבורכות ומועילות כיוון שהן דוחפות אותנו להתקדם ולהיות טובים יותר אבל יש כאן מכשלה מאוד רצינית, כי אם אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו "למה אני לא פועל כך?" או "למה אני לא מסוגל להיות כזה?" אז קיימת הסכנה שנפסיק להביט על "חצי הכוס המלאה" שלנו. המשפט "שמח בחלקו" חשוב עד מאוד.
נכון, לא כולנו יפים ורזים ומוצלחים בכל דבר, לא כולנו מסוגלים לעשות הכל בצורה מושלמת, אבל (וזה אבל גדול מאוד), לכל אחד מאיתנו ייחוד משלו. משהו שיש רק לו (ואני לא מדבר עכשיו על ההרכב הגנטי...), משהו שרק הוא יודע לעשות, הבעיה היא שבדרך כלל אנחנו מסתכלים ל"דשא של השכן" ושוכחים שאצלנו ה"דשא" ירוק לא פחות.
בקרו באתר הבא העוסק בתזונה נכונה ונקרא EatWell הוא מצויין, מפורט ומקצועי ויתן לכם הרבה חומר למחשבה
מאמר מצויין העוסק במזונות למניעת עייפות כרונית וטיפול בתשישות נמצא כאן:
כדרכי, גם במסגרת הסטודיו, אני דוגל בשינויים קטנים, "כאילו" לא משמעותיים, כאלו שדורשים מאיתנו מעט אבל לאורך זמן עושים וגורמים לשינויים גדולים. וזה נכון לשינויים בכל תחום. לי למשל יש בעיה עם ספרים... אני מאוד אוהב לקרוא ויש לי המון ספרים "בלתי גמורים" בבית... אבל אני לא קורא כי יש תמיד דברים שעומדים לפני הספר... מחשב, טלויזיה, מטלות הבית והעבודה ועוד, השינוי שלי הוא בכל יום לקחת ספר ולקרוא בו עמוד אחד... כן כן רק עמוד אחד. זה בטח נשמע דבילי לרבים מכם הקוראים בלי הפסקה, אבל בשבילי זה נראה כמו "משימה בלתי אפשרית", עם הזמן סביר להניח שיכולות הקריאה שלי ישתפרו כי בדרך כלל הזמן עושה את שלו.
נסו לבצע שינויים קטנים בחיים שלכם. נתחו את השינויים הגדולים, שאתם רוצים לבצע ולא מצליחים, לשינויים קטנים, והתחילו לאט לאט ואולי חשוב מכל - אל תנסו להיות מישהו אחר... אתם מיוחדים ונפלאים איך שאתם.
אני חושב שאם נצליח באמת להאמין במשפט הזה חיינו יראו הרבה יותר טובים וחיוביים ופחות מתסכלים.
דבר נוסף עליו רציתי לדבר בהזדמנות זו קשור דווקא לחוויות פחות נעימות שאנו סוחבים,לעיתים במשך שנים, בבטן ובלב.
כאחד שחווה כמה חוויות לא נעימות בחייו אני מרגיש כמה חשוב לדבר ולהוציא את הדברים החוצה. שיחה לא חייבת להיות "מקצועית" עם פסיכולוג או איש מקצוע אחר, אלא יכולה להיות עם חבר/חברה, בן/בת זוג, או אפילו כתיבה ושיתוף. מי מכם שמעוניין לכתוב ולשתף (ניתן לעשות זאת בעילום שם אם החשיפה מפריעה לכם) יכול לעשות זאת לתיבת הדואר שלי. אשמח לקרוא ולהגיב, כמובן מהלב.
מי שמתעניין בפילאטיס קצת מעבר לביצוע התרגילים בשעורים מוזמן לבקר באתר המקצועי של Pilates-Pro
המציע מאמרים מעניינים מאוד ולא ארוכים מדי בתחומים רבים הקשורים לתרגול בשיטת Pilates.
כתובת האתר: http://www.pilates-pro.com/
אשמח מאוד כמובן לשאלות, תגובות והערות/הארות.
מאחל לכולכם שבוע מצויין.
בריאות ושיזוף קל...
אבי.

שלום לכולם.שבת שלום.



עברנו כל כך הרבה בשבועות האחרונים. מערכת בחירות קצרה ומאוד אינטנסיבית. חורף מאוד לא חורפי... (למרות שכרגע מתחוללת לה סופה בחוץ...). ולמרות הכל אנחנו עדיין מוצאים את הכוח לחייך ולהיות אופטימיים.



בלי לקחת צד ב"ג'ונגל" הפוליטי ובלי לצדד בדיעה זו או אחרת, אני מאמין שבסופו של דבר מי שיקבע כיצד תיראה המדינה שלנו זה כל אחד מאיתנו... בדרך שבה ננהג ביום יום שלנו, בכבוד ההדדי והאנושיות שנפגין בכל דקה ודקה, ובאיכפתיות שלנו.


ימינה או שמאלה... ויכוח שאין לו ממש פיתרון, וכנראה לא יהיה לו לעולם... וזה בסדר... השקט הנפשי שלנו תלוי אך ורק בנו!



כפי שכבר למדתם להכיר אותי ואת דרכי אני מאמין גדול בהנאות הקטנות והכל כך חשובות של החיים - אהבה, מוסיקה, ספר טוב, סרט, וכמובן אוכל וניחוחות, לפעמים בסטודיו אני חש שאוכל הופך להיות נושא כמעט "כאוב"... נכונה העובדה שככל שאנחנו מתבגרים חילוף החומרים שלנו מואט וכל גרם שאנחנו צורכים "שוקל" בגופנו יותר ממה ש"שקל" לפני עשר או עשרים שנים, ובכל זאת אוכל זו הנאה, כולנו אוהבים להינות ממנו ולכן צריך ללמוד לשמור על שפיות, כלומר לאכול ולהינות מאכילה אבל למצוא את האיזון והאיזון נמצא בפעילות הגופנית.



זכרו שכל פעילות גופנית טובה יותר מישיבה וחוסר מעש... לא כל פעילות גופנית צריכה להיות מתישה ומייגעת עד כאב, הרגילו עצמכם לבצע פעילות אחת בכל יום, גם אם קצרה וכביכול "לא משמעותית", כל פעילות היא משמעותית כשהיא "עומדת" מול עודף קלורי בצריכה התזונתית.



אני חוזר ומציין באוזניכם את מטרת פעילותכם בסטודיו - לקבל רעיונות וידע בנושאים גופניים / יציבה / תרגול אישי במטרה לישמו בחיי היום יום שלכם. אין שעור או אפילו שלושה שעורים שבועיים שיכולים לגרום לשינוי דפוסים תנועתיים מבלי שתפנימו ותיישמו את הידע והשינויים הקטנים במהלך חייכם האישיים. זה לא פשוט. אבל בהחלט אפשרי. כל התקדמות ביכולתכם בסטודיו תלויה בראש ובראשונה בחשיבה! בעיקר כשאתם כבר מחוץ לדלת הסטודיו. מי שכבר נמצא שם מבחינת החשיבה שלו (הלקוחות היותר ותיקים...) יכול להעיד על כך.


לשם הדוגמא הפשוטה החזיקו את שרירי הבטן העמוקים שלכם (פופיק אסוף פנימה...) עד לסיום קריאת המייל הזה... זה לא פשוט כמו שזה נשמע אבל אפשרי...


נושא חשוב אחר שרציתי להרחיב עליו את הדיבור הפעם הוא מצב חוליות הגב שלנו בבוקר לאחר הקימה שלנו מהמיטה. במהלך השינה נמצאים הדיסקים הבין-חולייתיים במצב "צבירה" נוזלית כלומר הם מתמלאים בנוזלים בשל העובדה שהחוליות אינן נלחצות אחת לכיוון השניה (כוח המשיכה...). מצב הצבירה אומנם חשוב מאוד לשיקום הדיסקים בתום כל יום אך טומן בחובו גם סכנה לא קטנה שכן כאשר הדיסק הבין-חולייתי מלא בנוזלים סכנת ה"פריצה" או התזוזה שלו גדלה. מרבית אירועי הגב קורים בבוקר כתוצאה מפעולות הנראות "שגרתיות" כמו צחצוח שיניים או גריבת גרביים ונעילת נעליים...


מומלץ מאוד כאשר קמים לבצע תנועות עדינות במהלך חצי השעה הראשונה כדי לאפשר לחוליות ולדיסקים הבין -חולייתיים "להתיישב" במקומם ולנוזלים להתנקז מעט מהדיסקים. זכרו - אי אפשר לקצר את התהליך על ידי ביצוע תנועות או התעמלות. רק הזמן וכוח המשיכה עושים את ה"עבודה".


מי שרוצה לקרוא מעט על בעיות גב בכלל ובבוקר בפרט מוזמן להיכנס לקישור הבא ולהרחיב את ידיעותיו בנושא (הכותב הוא ד"ר איתי זיו מאוניברסיטת תל-אביב, קולגה מוערך וחבר טוב):



אשמח כמובן להערותיכם בכל נושא הקשור לסטודיו.

שאלות ודיעות תמיד מתקבלות בברכה.


שבת שלום ושבוע מצויין ומלא עניין.

אבי.

יום שבת, 31 בינואר 2009


שלום לכולם.


שוב לאחר הפסקה מעט ארוכה אני חוזר וכותב לכם. ראשית ברצוני לברך את הלקוחות שיקיריהם שרתו במבצע בדרום על חזרתם בשלום הביתה. חייב להודות שתחושת ההקלה מלווה את כולנו ואני שמח שהחיוך חזר לפניכם. במשך השבועות האחרונים המתח היה מנת חלקנו כולנו, כשותפי גורל, ומבלי לקחת צד פוליטי כרגע אני בטוח שכולנו שמחים על שהבנים והבנות חזרו הביתה.


בלי לשים לב כמעט התחלנו שנה אזרחית חדשה, 2009.אני מאחל לכולנו שנה של פריחה והתפתחות וכמובן בריאות ורגעים מאושרים.


ממליץ בחום לטייל בארץ שלנו. מודה ש"גיליתי" את האתרים המדהימים בארץ רק בשנים האחרונות אבל מאז אני לא מפסיק לטייל (עם איתי כמובן... אפשר לראות תמונות בפייסבוק שלי




אתר נהדר שעוזר מאוד לברור את יעד הטיול (בהתאם לרמת הקושי, משך הטיול ועוד פרמטרים) הוא אתר "טיולי":http://www.tiuli.com/track_search.asp



זכרו את הכלל הטוב ביותר לכל המלצה פעילה - מפעילות גופנית צריך להינות כדי שהיא תתבצע ללא מאמץ... טיולי נוף והליכה הם מוצא מצויין להפעלה שכזורק חשבו איזה הבדל אנרגתי (קלורי) יש בין ישיבה ביתית (עם ארוחות דשנות המלוות אותנו בדרך כלל בשבתות...) לבין טיול הליכה של כמה שעות בטבע. אשמח לסייע בעצות לגבי מסלולים במידה ואתם זקוקים לכך.


בכל שנה מאז נוסד הסטודיו לפילאטיס בזכרון (2002) אני מגדיר לעצמי "מטרת-על" לשנה החדשה. מטרה זו מנחה אותי ואת סגל ההדרכה כאשר אנחנו ניצבים מולכם הלקוחות. לאורך השנים המטרות לא שונות כל כך אחת מהשניה וקשורות בעיקר לצד המנטלי והרגשי ולשליטה שלנו בגופנו. השנה החלטתי לשים דגש על המושגים "שחרור" ו"הרפיה". הכוונה היא לא רק ללמד אתכם כיצד לשחרר ולהרפות אלא לנסות ולרכוש את היכולת לבצע ולתרגל תרגילים קשים ומאתגרים תוך כדי שחרור הנפש והרפיית הגוף.


אני בטוח שרובכם אומרים לעצמכם כרגע ... "מה הוא מקשקש..."או "איך אפשר לבצע תרגיל קשה תוך כדי הרפיה?..." ובכן זו משימה כלל לא פשוטה והיא דורשת מכם הרבה יותר מהבנה ויכולת, ביצוע תרגיל קשה בקלות דורש מכם לחשוב אחרת...או בקיצור - לחשוב.


הדרך בה אתם תופסים קושי היא הדרך הקובעת כיצד תתמודדו עם הקושי. איך זה עובד? נגיד שאני מבקש מכם להרים רגליים לזוית 90 מעלות כהכנה לתרגיל, נסו להגיד לעצמכם (לא להתבייש - דברו לעצמכם באמת) שהחזקת הרגליים באוויר לא קשה ואפילו קלה. תופתעו לגלות שאחרי כמה שניות הגוף באמת מתייחס ל"משימה" בדרך אחרת, קלה ומשוחררת יותר.


ברגע שנצליח לשחרר את המוח ממחשבות על "כמה זה קשה"יוכל המוח שלנו להתפנות כדי להתמודד עם ההיבטים הנוספים של התרגיל אותו אנו מבצעים. אני מסכים כמובן שיכולת משופרת תמיד עוזרת. אבל בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר באופן שבו "נצייר" לעצמנו את התמונה. הגישה הזו לא תקפה רק לתרגול פילאטיס אלא כ"מוטו" להתמודדות עם קשיים בחיים. וכאלה יש לכולנו.


כדי להתחיל ולהבין איך אפשר לשחרר ולהרפות במהלך תרגול צריך להתחיל מהבסיס, והבסיס בפילאטיס יהיה תמיד נושא הנשימה. נשימה רגועה ומשוחררת אינה בהכרח קלה לביצוע. כדי שנוכל לנשום באופן משוחרר ולנצל את מלוא יכולת הנשימה של גופנו אנו צריכים לפתח את שרירי הנשימה ואת זה ניתן לעשות רק על ידי תרגול נשימה עמוקה ושיתוף כמה שיותר שרירים כדי לשאוף ולנשוף. נסו זאת כרגע - קחו הכי הרבה אוויר שאתם יכולים (תשתדלו שזה יהיה לתוך בית החזה ולא לבטן) עשו זאת לאט לאט אבל השתמשו בכל יכולת השאיפה שלכם (לכולנו יש יכולות שאיפה - רובנו לא מנצלים אפילו חלק קטן מיכולת זו...), הגיעו ממש עד קצה גבול היכולת של גופכם לשאוף אוויר פנימה. במהלך השאיפה הזו עצמו את העיניים והרגישו מה עושה האוויר הנכנס לגופכם. הרגישו כיצד הוא מגיע לכל מקום בגופכם. הרגישו הכל. ובעיקר הרגישו כיצד אתם נהנים מכל האוויר הזה שנכנס. נהנים מהרוגע שזה משרה על הגוף. עכשיו תתחילו לנשוף את האוויר החוצה. נשיפה היא פעולה אקטיבית המערבת שרירים (בניגוד לפעולה האוטומטית שעושה הגוף כאשר הוא מוציא אוויר שנכנס...), שימו לב שבעת הוצאת האויר אתם עדיין רגועים ומודעים למה ששרירי הנשיפה שלכם עושים.


מודעות היא חשיבה על מה שאתם עושים. אם אתם חושבים על הפעולות שאתם מבצעים - אתם רגועים. כל פעולה שנעשית ללא חשיבה/מודעות נעשית מתוך לחץ, ממקום של "קשה", וזו לא שאיפתינו. את פעולת הנשימה הארוכה והאיכותית הזו אתם צריכים לבצע במשך כל (!!!!!) השעור, זה נשמע קצת הזוי נכון? בגלל זה התרגול נמשך שנים (!!!).


אבל זכרו - גם תרגול של שנים יכול להותיר אתכם במקום אם לא תנסו להתקדם, לחשוב, ולהיות מודעים לעצמכם במהלך התרגול. לכן כבר מהשעור הקרוב השקיעו מחשבה. כנסו לתוך התחושות הכי עמוקות שלכם. נסו לחשוב "קל" ולא "קשה".


קחו בחשבון שלא תמיד תצליחו. העיקר לנסות.


שיהיה לכם שבוע מצויין. אשמח לתגובותיכם.


אבי.

שלום לכולם ושבת שלום.


אחרי הפסקה של כשישה שבועות אני חוזר ומחדש את מסורת הכתיבה שלי אליכם. נשאלתי מדוע לקחתי הפוגה מהכתיבה ותשובתי היתה שכאשר הנפש טרודה בנושאים ה"דורשים" אנרגיה רבה לא ניתן להתפנות מבחינה רוחנית ולכתוב מהלב. וכיוון שאני תמיד כותב מהלב לא יכולתי להביא את עצמי למקלדת...


אני בטוח שלכל אחד מכם, כמוני, יש חיים מורכבים. מורכבות החיים היא לא בהכרח שלילית. אני מחזיק בדיעה שמורכבות החיים מוסיפה לו צבע רב ועניין. נכון שרובנו היינו מעדיפים שמרבית החוויות שלנו יהיו קלות, חיוביות ופשוטות, אבל אם אנחנו באמת מאמינים בעצמנו וביכולתנו נמצא אנרגיות רבות להתמודד גם עם חוויות פחות נעימות וקשות. זו גישתי בחיים וכמובן גם במסגרת העיסוק שלי / שלכם - תרגול הגוף בשיטת פילאטיס.


מהיכרות קרובה עם כולכם אני יודע שרבים מכם טרודים בנושאים רבים. ענייני משפחה, ילדים, בריאות, עבודה ודאגות רבות אחרות. מטרתי העיקרית במהלך השבוע כאשר אתם בוחרים להגיע לסטודיו היא לחזק אתכם מבפנים... לתת לכם את התחושה שאתם "בלתי מנוצחים"... שיש לכם יכולות להתמודד עם כל קושי ולו המסובך ביותר וזאת כאשר חיוך ואופטימיות נסוכה על פניכם. לא במקרה אני נוטה לבקש מכם לחייך בדיוק ברגע השיא של התרגיל הכי קשה... אם תצליחו להשתחרר מהמחשבה ש"קשה" לכם בעת ביצוע תרגיל קשה ותחייכו לו "ישר בפנים" תוכלו לחייך לנוכח כל בעיה או התמודדות בחייכם האישיים. בכל אופן אני מאחל לכם וליקרים לכם בריאות והחלמה מהירה וכמובן אושר ורגעים יפים.


איתי ואני חוגגים היום יום הולדת 12 לרלפי, כלב הגולדן רטריבר האהוב שלנו. בין אם אתם אוהבי חיות ובין אם לא, קשה להישאר אדישים לרגשות המתפתחים בין אנשים (כמוני...) לכלבים אנושיים כמו רלפי שלי. רלפי נמצא אצלנו מגיל שמונה שבועות וקשה להכיל את כמות האהבה אותה אנו חווים בכל יום. הוא תמיד יחכה לי בחיוך גדול ובשמחה מדהימה בכל פעם שאחזור הביתה. הוא קיבל מאיתי וממני מיטה חדשה אותה הוא אימץ בשימחה.


הנושא המקצועי עליו בחרתי להרחיב הפעם הוא "הנשימה". אותה פעולה כמעט אוטומטית שאנו מבצעים לפחות 12 פעמים בכל דקה... פעולה שאנו אף פעם לא מפסיקים לבצע גם כשאנחנו ישנים... מרגע היוולדנו ועד לרגע מותנו פועל הגוף בצורה אינסטינקטיבית וגורם לנו לשאוף ולנשוף בהתאם לצורך שנוצר בגוף. אותו "מחשב" המצוי אצל כל אחד מאיתנו במוח מקבל נתונים מהגוף ובהתאם לנתונים אלה מגביר או מחליש את עוצמת ותדירות הנשימות. אם אדם מתחיל לפתע לרוץ ממצב הליכה מקבל המוח איתותים מהשרירים וממהר להגביר את עוצמת ותדירות הנשימה כדי לספק לשרירים את החמצן הדרוש להם לביצוע הפעילות. לנו, האנשים המודעים לעצמם ולבריאותם, יש תפקיד מאוד חשוב בחיים... לעזור לגופנו לתפקד בצורה היעילה והטובה ביותר האפשרית. העזרה הזו תתבטא בין השאר בתחזוקה ושמירה על איברי הנשימה וככל שניתן על איכות האוויר הנכנס לגופנו. לא אכנס בהרחבה לנושא העישון שכן מי שמשלה את עצמו שסיגריה או שתיים ביום זה בסדר לא מבין את ההשלכות ארוכות הטווח של פעולה הרסנית זו (העישון...) על איברי הנשימה. אני אינני צדיק. עישנתי שנים רבות ואני מודה שהדבר נבע מחולשה ו"הישענות" על העישון למרות שידעתי שאני גורם לנזק, אולי בלתי הפיך, לבריאותי ולתקינות איברי הנשימה שלי (זיכרו - איברים אלו צריכים לתפקד ללא הפסקה כל שניה/דקה/שעה מחיינו). לשמחתי, ונכון יותר לרווחתי, ידעתי "להביט במראה" בזמן ולחדול מהעיסוק בעישון, ואני חייב להודות שאני בחיים למרות זאת... מאושר יותר, אנרגתי יותר וכמובן "שקט" יותר בידיעה שאינני גורם נזק נוסף לאיברים החיוניים שלי. (מי מכם שצריך עזרה בנושא הדרך להיגמל מוזמן לדבר איתי... זה הרבה יותר פשוט ממה שכולם חושבים...).


נחזור לתחזוקת איברי הנשימה. מאחר ואיברי ושרירי הנשימה פועלים כל הזמן הם נחשבים שרירים בעלי אופי סבולתי, כלומר מסוגלים לעמוד בעומס קל עד בינוני לאורך זמן. כדי שנוכל לאמן אותם נצטרך לגרום להם לעבוד קשה יותר מהשגרה שלהם."עבודה" קשה יותר פירושה הגברת עוצמת הנשימה או תדירותה. יש כמה אפשרויות: אחת מהן לבצע פעילות בעלת אופי אירובי כלומר פעילות בעצימות בינונית עד קשה שתגרום לשרירי הנשימה לפעול בעצימות ותדירות גבוהים יותר כדי לספק את הצורך בחמצן לשרירי הגוף המתאמצים, (פעילויות אלו כוללת בין היתר ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, חתירה למרחק במים, ועוד). האפשרות השניה, אותה אנו מנסים לאמץ בתרגול שיטת פילאטיס, היא הבנת פעולת שרירי הנשימה, הכרתם לעומק ועל ידי שימוש בידע הזה להפעיל את השרירים האלה בצורה אינטנסיבית ומרוכזת.


בקבוצת שרירי הנשימה בהם אנו מעוניינים נמצאים השרירים הבין-צלעיים, שריר הסרעפת, ושרירי הבטן בכל הרבדים (עמוקים ושטחיים כאחד). כדי לגרום לשרירים הללו לפעול במטרה לשפר את יכולת הנשימה יש צורך במגוון רחב של תרגילים בזויות הפעלה שונות, וזה תפקידנו, המדריכים, להפעיל אתכם ולגרות את השרירים הללו.


תפקידכם, המתרגלים / המתאמנים, הוא להמשיך לתרגל בזמנכם החופשי יכולות נשימתיות / שריריות, וזאת על ידי ביצוע תרגיל אחד פשוט כמה שיותר פעמים ביום: לקיחת אויר עד קצה גבול היכולת, ונשיפת האויר החוצה עד שלא נשאר מה להוציא... תרגיל זה יכול להתבצע בכל מקום בכל רגע נתון ביום. דבר אחד אותו יש לקחת בחשבון בעת ביצוע התרגיל הוא להקפיד להחזיק את שרירי הבטן אסופים מעט פנימה בעת ביצוע הנשימות וזאת כדי "להכריח" את השרירים באיזור בית החזה (בין-צלעיים וסרעפת) לפעול בעצימות חזקה יותר וכן על מנת לתמוך בחוליות הגב המותניות בעת ביצוע הנשימות.


תופתעו לגלות כמה שינוי יכולות להביא נשימות עמוקות המתבצעות מספר פעמים ביום בסדרות של 10-20 נשימות כל פעם. התפתחות פירושה היכולת לנשום פחות נשימות בדקה (נשימות ארוכות וממושכות יותר) וכן להכיל יותר אויר ולנשוף יותר אויר החוצה (יכולת שרירית). זיכרו - נשימה היא פעילות שרירית (היא גם תהליך חילוף גזים בגוף כמובן...) וכך צריכה להיות ההתיחסות לפעולת הנשימה - תרגול שרירי כמו כל תרגול שרירי אחר.


הערה בנוגע לשעורים בסטודיו: שעור בסטודיו נמשך כ- 50 דקות. אלו הם 50 הדקות הכי "נשימתיות" שלכם במהלך השבוע... נצלו את זמן השעור כדי לתרגל ולחוות פעילות שרירית הנובעת מתוך הנשימה העמוקה והאקטיבית. אלו מביניכם שלא נושמים בהתאם להוראות המנחים, או לא מייחסים מספיק חשיבות לנושא הנשימות בשעור מפספסים את הערך המוסף של התרגול בשיטת פילאטיס. עד שלא תנסו זאת לאורך זמן לא תוכלו להבין מה אתם מפסידים...


אני מאחל לכולכם שבת שלום.פעילות פנאי מהנה ובריאות טובה ושלמה.


להתראות בסטודיו. אבי.